Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter. Tilstandskontroll av MS Dalen.
Tilstandskontroll M/S Dalen 2019
Utarbeidet av Bjørn A. Nesdal og Ida Pettersen,
Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter
Om tilstandskontrollen
Tilstandskontrollen ble gjennomført av Ida Pettersen og Bjørn Anders Nesdal den 25.06.2019. Dalen lå da ved Hjellebrygga i Skien. Til stede fra eierne var Arnold Nomme og et par mann fra dugnadslaget som holdt på med motorarbeid. Arnold kjenner fartøyet godt, og var en nyttig ressurs under befaringen. Fordi fartøyet ligger på vann, var det naturlig nok det innenbords skroget som ble inspisert.
MS Dalen er ombygd og reparert flere ganger i sitt snart 150-årige liv. Og dette bærer den naturligvis preg av. Den eldste delen, selve skroget som opprinnelig var klinket, er nå en blanding av klink og sveis, mens det meste over hoveddekket er sveist. Vår tilstandskontroll fokuserte på selve skroget fra bunn og opp til hoveddekk. Det vil si at vi har inspisert maskinrom, lasterom og forpigg. Aktertanken var ikke åpnet og luftet, så der var vi ikke. Overbygg og båtdekk er heller ikke inspisert.
Skroget består av fem platerekker på hver side, betegnet som A-gangen nærmest kjølen til E-gangen som er springplaten langs hoveddekket. Det er støpt et lag betong langs hele nedre del av bunnen fra kjølen og opp til begynnelsen av C-gangen. Så bortsett fra et par spantefelt i lasterommet kunne ikke dette området inspiseres.
Det generelle førsteinntrykket var at bortsett fra maskinrommet som var relativt nymalt, så sto det dårlig til med overflatebehandling i lasterommet og forpiggen. Malingen er ramlet av og løsnet i større partier, og det er rustdannelser og dype groptæringer flere steder. For å få rettet opp dette må all gammel maling og rust fjernes, og nytt maling program bygges fra grunnen av.
I følge våre opplysninger består hudplatetykkelsen av 8 millimeter plater i forskipet, mens det er 6 og 5 millimeter platetykkelser aktenfor det. Med tanke på klassemyndighetenes minstekrav til resttykkelser med nedre definitive grense 5 millimeter er det derfor lite å gå på. Noe også våre sporadiske kontrollmålinger med ultralyd viste. Videre settes det krav i forhold til dybde og omfang av groptæringer eller pittings i de enkelte plater, noe som betyr at flere av hudplatene vil vanskelig kunne godkjennes for sertifisering.
I første rekke anser vi det som åpenbart at det må skiftes flere hudplater og spant i skroget, og repareres på skott og profiler. I tillegg bør betong meisles ut av bunnen, og skroget sandblåses innvendig og utvendig. Ikke minst er skroget malt med blymønje, et stoff som i dag regnes som helsefarlig for omgivelsene når en skal slipe og brenne i stålplatene. Etter sandblåsingen vil vi selvfølgelig være i bedre stand til å se det totale omfanget. Men ut fra BDF`s tidligere erfaring med liknende fartøy, vil Dalen sannsynligvis ha et omfang ganske likt på lastebåten Fredrikshalds skrog da den ble restaurert. Vi vil derfor anslå at en full restaurering av MS Dalens skrog kan komme på omtrent 8 millioner kroner.
Kristiansand 27.06.2019. Bjørn A. Nesdal, Ida Pettersen.
Metode
Til hjelp under befaringen ble det brukt en tegning av MS Dalen fra 1952, da under navnet MS Gvarv. Utfra denne tegningen regner vi aktre lasteromskott/forre maskinromskott som nummer 14, og forre lasteromskott mot forpiggen som nummer 35.
Resultatene av tilstandsvurderingen er ført opp skjematisk under. Skjemaene er ordnet etter område i fartøyet, altså etter forpigg, lasterom og maskinrom. Hvert skjema opplyser om tilstandsgrad, konsekvensgrad og tiltaksklasse:
Oppsummering lasterom: rommet bør sandblåses innvendig, og det bør påregnes større reparasjoner etter sandblåsing.